העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

היטל מעסיקים בחקלאות בוטל – הצעד הבא היטל המעסיקים בענף הבנייה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
737
תאריך: 
10/03/2016
מחבר: 

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

היטל מעסיקים בחקלאות בוטל – הצעד הבא היטל המעסיקים בענף הבנייה

♦ בימים אלו אנו מתבשרים, על הוראת השעה שנכנסה לתוקף החל משנת 2016 לחמש השנים הבאות, לפיה שיעור מס המעסיקים עובדים זרים בחקלאות יעמוד על 0%, צעד זה הינו צעד מבורך, שאולי יוכל ויציל את המוני המשקים החקלאיים העומדים תחת סכנת קריסה עקב עלויות מס המעסיקים בחקלאות בשנים האחרונות, 10% משכר העובד הזר.

♦ צעד מבורך זה, נובע, בין היתר, מהניסיון שהתגבש בשנים האחרונות לפיו היטל על העסקת עובדים זרים בחקלאות, אינו מעודד העסקת עובדים ישראליים בחקלאות שאינם מוכנים לעשות את העבודה השחורה בשדה, ולהיפך הוא מרתיע ישראלים רבים מלהיכנס לעסוק בחקלאות בשל ההיטל הדרקוני. לפיכך, לבינתיים בצעד של הוראת שעה בלבד, בוטל ההיטל על המעסיקים בתקווה שהתמריץ הכספי המגולם בביטול ההיטל יוביל למימוש מטרתו המקורית של ההיטל עידוד העיסוק בחקלאות בישראל.

♦ אולם, צעד זה הינו רק הצעד הראשון בדרך, לביטול ההיטל הבעייתי עוד יותר, היטל מעסיקים על העסקת עובדים זרים בענף ההבניין. מדינת ישראל הגדילה בשלהי שנת 2015 את מכסת העובדים הזרים לבניין וזאת מתוך הכרה כי היעדר ידים עובדות מיומנות בענף מעכב את בניית הדירות, מגדיל  את החוסר הקיים בדירות חדשות וממילא מעלה את מחירי הדיור, אולם בד בבד, השאירה המדינה על כנו את ההיטל על העסקת עובדים זרים בענף הבנייה.

♦ ענף הבנייה בארץ, כידוע לכל, הינו ענף מסוכן, קשה ובלתי מתגמל, כך שאין זה פלא כי תושבי ישראל מסרבים לעסוק בעבודה מסוכנת זו, והצורך בידים עובדות מיומנות מחו"ל הינו בלתי ניתן לערעור, כך שלמעשה הממשלה מודה, בבואה להגדיל שוב ושוב את מכסת העובדים הזרים, שההיטל לא יכול להשיג את מטרתו המוצהרת ולהרבות את מספר העובדים הישראליים בענף.

♦ אלא מאי, מדינת ישראל (כמו מדינות אחרות בעולם) אוהבת למסות את דווקא את הדברים ההכרחיים והבסיסיים ביותר, אשר יש להם ביקוש קשיח והתושב איננו יכול להתחמק מלצורכם, כמו לדוגמא הצורך הבסיסי לקורת גג, ולכן למרות כל ההצהרות הפומפוזיות של שרי האוצר לדורותיהם שהם יורידו את מחירי הדיור ויביאו גואל לישראל, נראה שאף אחד אינו רוצה לוותר על פרה חולבת זו ולפיכך, בין היתר, מוטל היטל המעסיקים על העסקת עובדים זרים לבנייה, מה שמגדיל את עלויות הבנייה ובהתאם את מחירי הדירות לצרכן (ובהתאם גם את כל המיסים הנלווים למכירת וקניית דירה בישראל), והאזרח הקטן שרק רואה את כספו עובר לידיו של הקבלן העשיר שמח לאייד ו/או מתעלם ממפלתו שלו עצמו.   

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.