העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר לתקן תוך ארבע שנים שומה במקרה בו נתגלו עובדות חדשות, הוגשה הצהרה לא נכונה, או נתגלתה טעות בשומה.

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
676
תאריך: 
10/10/2013
מחבר: 

סלי אילון, רו"ח

.רו״ח סלי אילון, נשוי+ 3, עד לשנת 2010 שימש בתפקיד בכיר (מנהל תחום קבלנים) במחלקה המקצועית ברשות המיסים, שותף מנהל במשרד "סלי אילון ושות׳ רואי חשבון״,
מרצה באקדמיה בתחום המיסים. מומחה למיסוי מקרקעין, מע"מ, ומס הכנסה. מומחה בתכנוני מס, הסדרים עם רשויות המס, טיפול בבעיות מיוחדות מול רשות המיסים.

 

סעיף 85 לחוק מיסוי מקרקעין מאפשר לתקן תוך ארבע שנים שומה במקרה בו נתגלו עובדות חדשות, הוגשה הצהרה לא נכונה, או נתגלתה טעות בשומה/

 

נשאלת השאלה – מה כולל בתוכו המושג "טעות"? האם רק טעות חישובית, שמא טעות משפטית גם, או כל טעות שהיא אפילו טעות בשיקול דעתו של המוכר כשלא ביקש את הפטור על דירת מגורים?

 

אייל עזר היה דייר מוגן בדירה. הוא קנה את הדירה מהבעלים, הצטרף לקבוצת רכישה ויחד הם הרסו את הבניין ובנו בניין חדש. איל עזר קיבל דירה חדשה ולאחר מספר שנים מכר אותה תמורת 1.3 מליון ש"ח. אייל חישב ומצא שיש לו הפסד מהדירה, כי העלויות שלו עלו על מחיר המכירה, ולכן לא ביקש פטור ממס על המכירה. אבל, מס שבח לא הסכים עם החישוב וקבע שחלק מהעלות שהצהיר עליה אייל, לא תבוא בחשבון בחישוב השבח. כך, הגיעו לרווח מהמכירה ודרשו את המס.

כשראה אייל שיתכן וישלם מס, ביקש לשנות את הדיווח על המכירה ולבקש פטור על דירת מגורים. הוא הסתמך על סעיף 85 לחוק, וטען שהיתה לו טעות בשיקול הדעת כאשר ביקש את הפטור.

 

"בלי חָרָטות"- קבע מס שבח – "טעות בשיקול דעת לא יכולה להוות סיבה לתיקון השומה!!"

וועדת הערר לא מקבלת את עמדת מס שבח וקובעת שגם טעות בשיקולים כלכליים היא טעות שמאפשרת תיקון השומה לפי סעיף 85. הועדה מסתמכת על פסק דין יעקובוביץ בעליון, שהרחיב את המושג "טעות" לצורך הסעיף.

 

יוצא מזה, שכעת אפשר לתקן את הדיווח למס שבח כמעט בכל מקרה. הרבה אנשים מוכרים את הדירה שלהם, ומסמנים אוטומטית בטופס המש"ח בקשה לפטור ממס על הרווח במכירה. לאחר זמן הם מגלים שהמכירה היתה בכלל בהפסד, אז אם לא עברו 4 שנים מיום שנעשתה השומה, הם יכולים לתקן את הדיווח ולבטל את הבקשה לפטור.

 

 

 

 

 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.