העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 14.08.2024

תסדיר: 2024-08-14

גילוי מרצון - אנונימי - הצהרה על הון שחור החל מינואר 2018 - הזדמנות אחרונה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
752
תאריך: 
11/01/2018
מחבר: 

קובי גולדמן, עו"ד

קובי גולדמן, עו"ד

עורך דין יעקב (קובי) גולדמן, שותף מייסד במשרד גולדמן ושות', בעל ותק וניסיון של מעל 30 שנה בתחום המיסוי.

בעבר, עבד עו"ד גולדמן בלשכה המשפטית של נציבות מס הכנסה, בין השאר, בהכנסת נושא הרפרנטים לשורות פקידי השומה – דהיינו העבודה בשטח, ופרסום סדרת ספרים בנושא מס הכנסה ומס ערך מוסף (זכו לשבחים ופרס מועצת רואי החשבון כפרסום הטוב ביותר במסים באותה עת).

ישראל בן ציון, עו"ד

ישראל בן ציון, עו"ד

בוגר במשפטים (בהצטיינות) מהקרייה האקדמית קריית אונו . 

רשות המיסים מחדשת את הליך הגילוי מרצון האנונימי החל מיום 1.1.2018 ובשלב זה עד לסוף שנת 2018.

מהרו כדי לא להפסיד את ההזדמנות, שיתכן ותהיה האחרונה ! 

הליך הגילוי מרצון האנונימי, מאפשר למעלימי מס לגלות מרצון על הכנסותיהם ולהגיע לשומת מס מוסכמת, מבלי לגלות את שמם לרשות המיסים תוך כדי ניהול ההליך, כך שבמידה וסכום המס גבוה מיכולתם/רצונם לשלם, ביכולתם לעזוב את שולחן המשא ומתן בכל עת מבלי לחשוש.

רק לאחר שמגיעים לשומת מס מוסכמת, מגלה המייצג לרשות המיסים את פרטי הנישום שמאחורי הליך הגילוי, ובמידה ועומד בתנאי הנוהל, הנישום מקבל אישור כי לא ייפתחו כנגדו הליכים פליליים, בשל עבירות המס, והעבירות על חוק איסור הלבנת הון שנובעות מעבירות המס.

הליך הגילוי מרצון, מלבד ההגנה מפני הליכים פליליים, מספק למעלים המס את האפשרות להשתמש בכספים (החוקיים) שהרוויח והסתיר עד כה מפני רשות המיסים, ומעשה "מלבין" את ההון ה"שחור" ומאפשר לו לצאת אל האור.

במסגרת הליכי הגילוי מרצון של רשות המסים, שהסתיימו ב-31 בדצמבר 2016, "הולבנו" יותר מ 25 מיליארד שקלים, ונגבה מס של יותר מ 3 מיליארד שקלים.

למותר לציין כי את הליך הגילוי מרצון האנונימי מומלץ לבצע אך ורק ע"י עו"ד וכזה שמתמחה בתחום דיני המס, שכן רק אצל עו"ד קיים "חיסיון" המאפשר לו שלא לענות לרשות המיסים בחקירה, ככל ויישאל מי העומד מאחורי הליך גילוי מרצון שנכשל, מה שמעניק לכם אפשרות אמיתית לקיים את דיוני שומת המס מבלי שחרב מתנופפת מעל ראש המגלה.

יצויין, כי ישנם הליכי גילוי מרצון אשר בסופו של דבר לא מאושרים, בשל "אי עמידה בתנאי הנוהל" (זה כל הנימוק שתקבלו).

הליך שלא מבוצע בצורה נכונה מקצועית (ועל ידי עו"ד בשל חיסיון עו"ד-לקוח) עשוי להביא לפתיחת הליכים נגד אותו מגלה ואח' המעורבים בתהליך.

להלן טיפים חשובים שעליכם לדעת כדי להיערך נכונה להליך הגילוי מרצון:

איסוף מסמכים

אזרחים רבים טרם הספיקו להיערך להליך הגילוי, שכולל איסוף מסמכים רבים, עדויות ואישורים, שבאמצעותם ניתן היה להכשיר את הונם. אמנם, הנוהל הקודם הוארך פעמיים, אך במונחים של איסוף חומר במסגרת היערכות לחשיפת הון עתק, מספר החודשים שבהם הנוהל היה קיים, לא איפשר לאזרחים לגשת אליו, ורבים החמיצו את ההזדמנות להכשיר את הונם תוך תשלום מס מינימלי. לפיכך, גם אם טרם החלטתם לגשת להליך, מומלץ להתחיל ו'להתארגן' כבר כעת. זאת, על-מנת להגיש גילוי מוצלח עם הסיכויים הגדולים ביותר לקבלתו ולאישורו במינימום מס וללא הסתכנות בהליך פלילי.

נקודת המוצא והנחת העבודה היא שעל-מנת להצליח בנוהל יש לספר את סיפור המקרה באמינות גבוהה, תוך גיבוי מסמכים ואישורים. זמן ממוצע לאיסוף מסמכים לצורך הבקשה הוא כשלושה חודשים לפחות. יש לקחת בחשבון שגם לאחר הגשת הבקשה, זמן הטיפול בה ארוך. לכן מוטב להגיש את הבקשה מיד עם פתיחתה של האפשרות.

אילו מסמכים רלוונטיים?

דוחות מטעם הבנקים לשנים האחרונות. יש חשיבות לשיוך הכספים והתשואה לשנה ספציפית, ולכן יש לוודא לבקש מהבנקים אישורים בנוסח ובדרך שהיא לאחר ייעוץ ובדיקה. בגילויים גדולים הדבר יכול להגיע לעשרות מסמכים, ובהם חוזים ומסמכים של עסקאות מקרקעין ומסמכים על העברת מקרקעין, הכרוכים בפנייה לרשויות בכל מדינה, לרבות רישום המקרקעין ומיסוי המקרקעין.

מסמכים רלבנטיים נוספים הם מסמכי ירושות וצוואות, פסקי בוררות או החלטות משפטיות ושיפוטיות, הכרוכות בפנייה לארכיונים ומאגרי מידע משפטיים במדינות השונות, לרבות מסמכים היסטוריים ועתיקים. כך, גם מסמכים מתוך נאמנויות, שלעתים לוקח שבועות וחודשים רבים לאתרם. לעתים מדובר בנאמנויות עתירות ממון של מספר דמויות, ויש קושי 'לצבוע' את הרכוש של הלקוח.

עבודת נמלים

בנוסף, במקרים שונים נדרשים מסמכים המוכיחים תושבות ממשרדי הפנים ורישומי האוכלוסין של המדינות השונות. גם כאן יש לבצע זאת די זמן מראש ותוך הדרכה והנחיה, שכן לאלמנט התושבות חשיבות מכרעת בחובת המס והדיווח.

כמו כן, ישנם מסמכים ואישורים שונים מתחומים רבים שעשויה להיות להם השפעה מכרעת על החבות במס, שמשמעותה מאות אלפי שקלים ואף מיליוני שקלים. כל גילוי על-פי נסיבותיו וכל סיפור והיבטיו. לכן, חובה לתכנן מראש ולהבין מה נדרש בכל תיק. למשל, ישנם סיפורים רבים על-רקע מלחמת העולם השנייה מהסבא ומהסבתא. יש לאתר מסמכים אותנטיים, וישנם גופים וארגונים מיוחדים שקמו לצורך איתור מסמכים, שמנפיקים אישורים על כספים ורכוש של ניצולי שואה, כמו גם מוזיאונים, ארכיונים ואוצרי אומנות.

גם אם מסמכים היסטוריים קיימים והם בנמצא, הם לעיתים לא יהיו קבילים ויהיה צורך בחוות דעת מומחה שיאשר את האותנטיות של המסמכים. יש מסמכים שיש צורך באימות או בחוות דעת מומחה באשר לטיבם, ויש כאלה שלא".

טיפ נוסף הוא לשים לב ללוחות הזמנים הנקובים על כל המסמכים, כיוון שבכל המסמכים יש חשיבות לשיוך השנים והזמנים.

כמו כן, יש להיזהר מחשיפה "בטעות" של ההון במסגרת משפטית אחרת, שאינה הליך גילוי מרצון. שכן, הליך הגילוי מרצון מותנה בהיעדר הליכים קודמים או מידע שהיה בידי רשויות המס טרם הגשת הבקשה לגילוי מרצון. לכן, יש להיזהר מפתיחת הליכים משפטיים שעשויים למנוע את הגילוי.

הטיפ האחרון הוא לא למהר ו"להתנדב" לשלם מס. שכן, במקרים רבים למעשה כלל אין חבות מס בישראל, לפיכך, מומלץ להיערך מראש בטרם הגשת הבקשה לעריכת חישובי ותכנוני המס הרלוונטיים בהתאם למסמכים שיתקבלו, חישובים אלו יכולים לארוך זמן רב מאוד כאשר מדובר בחשבונות בנק בחו"ל, בהם התנהלו במהלך השנים מאות עסקאות של קניות ומכירות ניירות-ערך, ומדובר בעבודת נמלים סבוכה במיוחד כאשר נסגרו ונפתחו מספר חשבונות בנק בתקופת הגילוי. חישובים מקיפים ועיבוד הנתונים מראש, יסייעו לדעת ולתכנן מראש כיצד לפנות לגבי ההכנסות שבגילוי בצורה הנכונה והמיטבית עבור הנישום, בהתאם לחוק, לפסיקה ולאמנות המס הרלוונטיות.

"טיפים" להיערכות לנוהל גילוי מרצון

איסוף דוחות מטעם הבנקים לאחר ייעוץ ובדיקה

איסוף מסמכים של עסקאות מקרקעין ומסמכים על העברת מקרקעין, הכרוכים בפנייה לרשויות בכל מדינה, לרבות רישום המקרקעין ומיסוי המקרקעין

איסוף מסמכי ירושות וצוואות, נאמנויות, פסקי בוררות או החלטות משפטיות ושיפוטיות, הכרוכות בפנייה לארכיונים ומאגרי מידע משפטיים במדינות השונות, לרבות מסמכים היסטוריים ועתיקים

איסוף מסמכים המוכיחים תושבות ממשרדי הפנים ורישומי האוכלוסין של המדינות השונות, בהם מוחזקים החשבונות הסודיים

במקרה הצורך - המצאת אישורים על כספים ורכוש של ניצולי שואה. זאת, לעתים בליווי חוות דעת מומחה לצורך אימות המסמך

לשים לב ללוחות הזמנים הנקובים על כל המסמכים, כיוון ש"בכל המסמכים יש חשיבות לשיוך השנים והזמנים"

להיזהר מחשיפה "בטעות" של ההון במסגרת משפטית אחרת שאינה הליך הגילוי מרצון. זאת, משום שכניסה להליך של רשות המסים מותנית בהיעדר הליכים קודמים או מידע שהיה בידי רשויות המס טרם הגשת הבקשה לגילוי מרצון

לא "להתנדב" לשלם מס - במקרים רבים אין כלל חבות מס בישראל, ו/או חלק גדול מההון פטור ממס למשל בשל תשלום במדינה אחרת (אמנת כפל מס), פטורים שונים- למשל פטור לאדם נכה, פטורים שונים בשל קיזוז רווח הון של גופים הבנקאיים / פיננסיים, זיכויים על מס ששולם במקום אחר (למשל שבח, מס הכנסה, מע"מ, תשלום במדינה אחרת), קיזוזי הפסדים בתוך ומחוץ ל"קופסת הגילוי", פערי שערי מט"ח, פערי ריבית ואינפפלציה, ועוד דוגמאות רבות.

מסיבות אלו ואחרות, מומלץ להיערך מראש בטרם הגשת הבקשה לגילוי מרצון לעריכת חישובי ותכנוני המס הרלוונטיים בהתאם למסמכים ולהצטייד בעו"ד (בשל חיסיון עו"ד לקוח) המנוסה בהליכי גילוי מרצון (ולא אחד שמנסה "להתגלח" עליכם ומומחה רק בשיווק אגרסיבי באינטרנט (יש הרבה כאלה) ובסופו של דבר יגרום לכם לשלם את כל הכספים שנאגרו - כמס, כולל ריבית והצמדה).

בנוסף, גילוי שמתבצע נכון מאפשר גם פטור מהליך פלילי מחוק איסור הלבנת הון, במקרה שבו מקור הכסף מקורו בעבירת מס, ומאפשר בסופו של יום שימוש בכסף, לרבות העברתו דרך בנקים (ראינו מספר מקרים שבהם הגילוי מרצון לא נערך בצורה מקצועית, וגם לאחריו אותו מגלה מרצון לא יכול היה להשתמש בכספים). יצויין, כי גילוי מרצון מלא דורש, לעתים חתימה על מסמכים שונים שמבקשים הבנקים, וחבל שתגלו בסוף הגילוי שאיש המקצוע שעשה לכם את הגילוי אינו יכול ואינו יודע לחתום לכם על מסמך שכזה. שאז מה הועילו חכמים בתקנתם !?  

נצלו את ההזדמנות, מכיוון שלא בטוח שתהיה עוד אחת כזו - פנו עוד היום. 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.