מס עיזבון, או קול ההיגיון?
♦ בראיון שפורסם בעתון "דה-מרקר", ביום 16.2.2015, הבהיר ראש מפלגת כולנו (כיום המועמד המוביל למשרת שר האוצר) שהוא מתנגד באופן כללי להעלאת מיסים, למעט מס ירושה (עיזבון), שניתן להטילו על ירושות בסכום של עשרה מיליון ש"ח ומעלה.
♦ את תמיכתו במס הסביר המרואיין במילים אלה:
"זה מס צודק, סולידרי. אני חושב שהוא טוב גם לנותן וגם למקבל.
מדינת ישראל היא המדינה היחידה בעולם, אם איני טועה, לפחות בעולם הנאור, שאין בה מס ירושה".
♦ איננו מתיימרים לדעת מה טוב לנותן ומה טוב למקבל, אך כבעלי ניסיון בתחום המס, נרשה לעצמנו להפנות את תשומת הלב לדברים דלהלן:
- בניגוד לדבריו של מר כחלון, מס העיזבון בוטל בכמה מדינות, לרבות במדינות שנחשבות כנאורות למדי, כמפורט מטה:
(*) נורבגיה - המס בוטל בשנת 2014.
(*) שבדיה - המס בוטל בשנת 2005.
(*) אוסטריה - המס בוטל בשנת 2008.
(*) אוסטרליה - המס בוטל בשנת 1979.
(*) קנדה - המס בוטל בשנת 1972.
(*) הונג קונג - המס בוטל בשנת 2006.
(*) הודו - המס בוטל בשנת 1985.
(*) ניו זילנד - המס בוטל בשנת 1992.
(*) סינגפור - המס בוטל בשנת 2008.
(*) רוסיה - המס בוטל בשנת 2006.
2. מס העיזבון לוקה בקשיי ביצוע חמורים במיוחד וכדי ליישמו – באופן פחות או יותר מקצועי – יהיה צורך להיעזר, בין היתר, בגדודים של שמאים ומעריכי שווי (במיוחד לגבי מקרקעין, ניירות ערך בלתי סחירים, תכשיטים, חפצי אמנות ונכסים בלתי מוחשיים), בארץ ובחו"ל, שלא לדבר על רבבות הפקידים, היועצים, עורכי הדין ורואי החשבון שיקדישו את זמנם להטלת המס, או להימנעות ממנו.
3. יש להביא בחשבון את ההשלכות הלא פשוטות של המס, שמטבעו מהווה תמריץ שלילי רב עצמה לחסכון וליזמה, ומעודד (בפועל) את שחיקת שווי העיזבונות הפוטנציאליים, בכל דרך אפשרית.
4. הניסיון המצטבר בעולם (וכן הניסיון המצטבר בישראל, עד לביטולו של המס החל מ-1.4.1981) מוכיח, כי מס העיזבון משפיע לרעה על היחסים שבין בני המשפחה, ואיננו מס ניטרלי.
♦ בנוסף לכך, היורשים הבלתי מתוחכמים ניצבים, בדרך כלל, בפני מצבים בלתי נסבלים, שכן עליהם לממן את שכר היועצים ואת תשלומי המס, גם אם חלקם בעיזבון כולל בעיקר נכסים בלתי נזילים.
♦ באופן בלתי נמנע, מצבם של יורשים פוטנציאליים, שהם עתירי ממון, הוא משופר, בהשוואה למצבם של היורשים הפוטנציאליים שאינם כאלה. על כן, המס הינו בפועל בלתי פרוגרסיבי (שלא לאמר רגרסיבי).
5. במקרים לא מעטים, תשלומי היורשים שקולים (בדיעבד) להקדמת המס, ולא מעבר לכך, שכן השווי שנקבע לנכסי המוריש, לעניין הטלת מס העיזבון, מהווה שווי רכישה "רעיוני" (לצרכי המס) בידי היורשים.
כתוצאה מכך, יופטרו היורשים מהמס, כולו או מקצתו, בעת שימכרו את הנכסים בפועל (לאחר תשלום מס העיזבון).
6. זה לא מכבר (במסגרת תיקון מספר 168 לפקודת מס הכנסה שתוקפו, בדרך כלל, מיום 1.1.2007 ואילך), העניקה מדינת ישראל הקלות מס מרחיקות לכת (יש הסבורים כי הוגדשה הסאה, במקרה זה), ליחידים, תושבי חוץ, שבחרו לעלות לישראל (או לשוב אליה, בכפוף לתנאים מסוימים). למרות שהדברים לא נאמרו במפורש, אוכלוסיית היעד לתיקון 168 הינם יחידים, שהם בעלי נכסים בחו"ל.
מס העיזבון, אם יוטל, ירחיק מישראל יחידים עתירי הון ויאיין (בפועל) את כל שנעשה, במסגרת תיקון 168 לפקודה.
♦ בספרו הקלאסי על עושר העמים, קבע אדם סמית, בשנת 1776 ארבע דרישות הכרחיות מכל "מס טוב", ואלו הן:
1. המס צריך להתחשב בנישום.
2. המס צריך להיות ודאי וידוע מראש.
3. המס צריך להיות יעיל.
4. המס צריך להיות מושתת על הגינות ויושר.
נשים נפשנו בכפנו ונקבע, שמס העיזבון הינו מושלם (כמעט) בחסרונותיו, ולו היה הדבר בידינו היינו מציעים לאדם סמית להביאו בספרו, כאנטיתזה למס טוב.
מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445
טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744
אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.
ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'
הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.