העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 18.10.2024

תסדיר: 2024-10-18

עליית מע"מ על עסקה ויבוא טובין מ- 15.5% ל- 16.5%

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
499
תאריך: 
25/06/2009
מחבר: 

רחל אפרתי, רו"ח

משרד רואי חשבון המתמחה בייעוץ מס, ליווי עסקאות, בניהול כספים ובליווי חודשי ושנתי המותאם לצרכי הלקוח.
בין שירותי המשרד: שירותי מיסוי, שירותי ביקורת פנים, שירותי חשבות, שירותי חשבות שכר, שירותי נאמנות, ושירותי הנהלת חשבונות לתאגידים (פרטיים וציבוריים), לעצמאים ולשכירים (תושבי ישראל ו/או תושבי חוץ). 
כמו כן מספק המשרד שירותי ייעוץ מס בתחומי המס הבאים: מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס ערך מוסף, מס בולים, מיסוי מקרקעין, עידוד השקעות הון וביטוח לאומי 

אתר המשרד: www.efraty.com

 

♦ שר האוצר, מר יובל שטייניץ, חתם על צו (הוראת שעה) שיעור המע"מ יהיה 16.5% ממחיר העסקה או הטובין, וזאת החל מיום 1 ביולי 2009 (להלן- היום הקובע), עד ליום 31 בדצמבר 2010.
♦ ככלל, מע"מ בשיעור 16.5% יחול כאשר מועד החיוב במס חל מהיום הקובע, ואילו מע"מ בשיעור 15.5% יחול לפני היום הקובע, לאמור, עד ליום 30 ביוני 2009. במידה וחשבונית המס כוללת עסקאות החייבות בשיעורי מע"מ שונים, יש לציין בנפרד על גבי החשבונית את מרכיבי העסקה לצד שיעורי המע"מ השונים.
 
מועד הוצאת חשבונית
♦ המועד להוצאת חשבונית יחול תוך 14 יום ממועד החיוב במע"מ, ולגבי עסקאות שהחיוב לגביהן הוא על בסיס מזומן המועד להוצאת החשבונית יחול תוך 7 ימים ממועד החיוב.
 
מועד הוצאת הודעת זיכוי
♦ הודעת זיכוי נועדה לתקן או לבטל חשבונית שהוצאה בעקבות עסקה שלא יצאה לפועל או בוטלה.
♦ סכום המע"מ הכלול בהודעות זיכוי ששיעור המע"מ הכלול בהן הוא 16.5% והן הוצאו לאחר היום הקובע,ייכלל בדוח התקופתי, במשבצת המיועדת לניכוי מס תשומות. הודעת זיכוי הבאה לתקן, לשנות או לבטל חיוב במע"מ שהוטל בעבר בשיעור של 15.5% תוצא אף היא בשיעור של 15.5%, וזאת גם אם הודעת הזיכוי תוצא לאחר היום הקובע.   
 
מועד החיוב במס
♦ להלן יובאו מועדי החיוב הרלוונטיים לעסקאות של מכירת טובין, מכירת מקרקעין, מתן שירותים ויפורטו הנחיות כלליות לגבי עסקאות.  

1. מכר טובין
♦ בעסקה של מכר טובין מועד החיוב במע"מ הוא מועד מסירתם לקונה. לגבי טובין שנמסרו לקונה לפני היום הקובע העסקה תחויב בשיעור של 15.5%, ואילו לגבי עסקה שמועד מסירת הטובין בגינה הוא לאחר היום הקובע תחויב העסקה במע"מ בשיעור 16.5%, וזאת גם אם התמורה תשולם לפני מועד זה.
♦ יודגש כי, אין קשר בין מועד התשלום לבין מועד החיוב במע"מ, כך לקוח שהזמין מוצר והמוצר יסופק במלואו לאחר היום הקובע, אזי יחול על מלוא מחיר העסקה מע"מ בשיעור של 16.5% גם אם שילם את מלוא התמורה או חלקה לפני שהמוצר נמסר בפועל או נמסר בחלקו.

2. יבוא טובין
♦ טובין שישוחררו מהמכס החל מהיום הקובע יוטל מע"מ בשיעור 16.5%.

3. מכירת מקרקעין
♦ בעסקאות של מכירת מקרקעין, מועד החיוב במע"מ הוא מועד מסירת החזקה במקרקעין לידי הקונה או לשימושו, או עם רישום המקרקעין על שמו של הקונה, לפי המוקדם. במידה ושולמה תמורה כלשהי לפני המועד האמור, כולה או חלקה, יחול מועד החיוב במע"מ לגבי סכום ששולם במועד התשלום.
♦ כך לדוגמא, במידה והמקרקעין שנמכרו עברו לקונה לפני היום הקובע אזי יחול מע"מ בשיעור של 15.5% על מלוא מחיר העסקה; במידה ומקרקעין נמכרו אך טרם הועברו לרשות הקונה עד ליום הקובע, הרי שבגין כל תשלום שישולם עד ה- 30 ביוני 2009 יחול מע"מ בשיעור 15.5%, ועל כל תשלום שישולם מהיום הקובע יחול מע"מ בשיעור 16.5%.

4. מתן שירות
♦ במתן שירות על בסיס תקופתי, בדרך כלל יחול מע"מ בהתאם לשיעור המס החל בתקופה הרלוונטית.
♦ בשירות מתמשך שלא ניתן להפריד בין חלקיו, יחול מועד החיוב במועד גמר מתן השירות, כלומר, במידה והשירות הסתיים לאחר היום הקובע יוטל מע"מ בשיעור של 16.5%, וזאת גם אם הזמנת השירות נעשתה לפני היום הקובע. לעומת זאת, בשירות מתמשך שניתן להפריד בין חלקיו, יחול החיוב במע"מ על כל חלק שניתן בהתאם למועד גמר נתינתו.
♦ בשירות חד-פעמי יחול החיוב במע"מ עם נתינתו, משמע, שיעור המע"מ יקבע לפי מועד מתן השירות. כך, על שירות שניתן לפני ה- 1 ביולי 2009 יחול מע"מ בשיעור 15.5%, גם אם התמורה תשולם לאחר ה - 1 ביולי 2009. 

5. עסקאות של חיובים תקופתיים
♦ בעסקאות של חיובים תקופתיים דוגמת חשמל, טלפון, גז וכו', מועד החיוב חל בדרך כלל אחת לחודשיים, יחול שיעור המע"מ הרלוונטי לפי שיעור המע"מ החל במועד הצריכה, או, באופן יחסי לתקופות השונות, כך שבגין ימי הצריכה עד ל - 30 ביוני 2009 יחול מע"מ בשיעור 15.5%, ואילו לגבי התקופה החל מהיום הקובע יחול מע"מ בשיעור 16.5%.  

6. עסקאות על בסיס מזומן
♦ בעסקאות שחל לגביהן חיוב במע"מ על בסיס מזומן, חל החיוב במע"מ בשיעור אשר תקף ביום התשלום. כלומר, בגין כל סכום שישולם לאחר היום הקובע יחול מע"מ בשיעור 16.5%.
♦ עסקאות החייבות במע"מ לפי בסיס מזומן עשויות להיות עסקאות השכרת נכסים, עסקאות של מתן שירותים בידי בעלי מקצועות חופשיים, עסקאות של דמי מנוי על עיתון, כתבי עת, הצגות וכו'.
♦ כך למשל, כאשר דמי המנוי לעיתון שולמו מראש לשנה לפני היום הקובע, יחול על העסקה מע"מ בשיעור 15.5%, גם אם העיתון יתקבל לאחר היום הקובע, ולהפך, במידה וניתן שירות בתקופה שלפני היום הקובע והתשלום בוצע לאחר היום הקובע, הרי שהמע"מ שיחול יהיה בשיעור 16.5%. 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.