רפורמות וירטואליות
גירסה להדפסה
מספר הגיליון:
400
תאריך:
22/03/2007 מחבר:
♦ לפני שהממשלה מטפלת ביזמות השונות להנהגת פנסיית חובה בישראל, נתכבד להעיר, כי הסדרי המיסוי הרלוונטיים למקבלי הפנסיה הינם (כיום) מעוותים, מעורפלים וארכאיים גם יחד.
♦ אחד הסעיפים הפחות מוכרים בפקודת מס הכנסה - למרות השלכותיו המהותיות על רבבות גמלאים - הינו סעיף 9א. לפקודה, הדן בפטור ממס לקצבה המשתלמת מאת מעביד, או מאת קופת גמל (והחל מיום 1.1.2007; גם בפטור ממס לקצבה המשתלמת בשל ביטוח מפני אבדן כושר עבודה).
♦ להלן נביא את סקירת ההוראות העיקריות הכלולות בסעיף האמור, כפי שהינן חלות (בדרך כלל) על קצבה המשתלמת לתקופה שתחילתה ביום 1.1.2007 ואילך:
(1) קצבה המשתלמת מאת מעביד, או מאת קופת גמל כמשמעותה בסעיף 47 לפקודת מס הכנסה וכן קצבה המשתלמת על פי בטוח מפני אבדן כושר עבודה (במסלולים המקובלים), עשויה להיות בחלקה פטורה ממס, בתנאים מסוימים.
(2) בדרך כלל, הפטור האפקטיבי הינו 35% מ"קצבה מזכה" (הסבר מופיע בפסקה 3 להלן) או בסכום "הקצבה המוכרת" (הסבר מופיע בפסקה 4 להלן), לפי הגבוה מביניהם, ובלבד שמקבל הקצבה הגיע לגיל פרישה (כמשמעותו בחוק גיל הפרישה, התשס"ד - 2004).
(3) "קצבה מזכה" - אותו חלק מהקצבה (או מסך כל הקצבאות) שמקבל אדם, ושאינו עולה (כיום) על 7,000 ש"ח לחודש. ואם מדובר בקצבה שחלק ממנה הוון, יובא בחשבון לעניין זה הסכום שהיה משתלם אלמלא ההיוון, ובמקביל לכך יופחת מסכום הקצבה החודשית הפטורה הסכום שהוון בפועל, כשהוא מתואם למונחי השנה השוטפת בהתאם לשינוי היחסי בסכום תקרת הקצבה המזכה.
(4) קצבה מוכרת - קצבה המשולמת על ידי קופת גמל לקצבה המנוהלת על ידי חברת בטוח - או על ידי קופת גמל לקצבה אחרת שהוקמה אחרי 1.1.1995 - שמקורה באחד מאלו:
(א) סכומים שהופרשו על ידי המעביד וחויבו במס בידי העובד (כהכנסת עבודה) בעת ששולמו לקופה.
(ב) סכומים שהפקיד מקבל הקצבה, שבעדם לא היה זכאי לניכוי לפי הוראות סעיף 47 לפקודה.
(5) יחיד שהגיע לגיל 60, ואינו זכאי להטבת מס בשל "קצבה מזכה", יהיה פטור ממס בשל "קצבה מוכרת".
(6) אם הקצבה משתלמת מאת מעביד, אך לא על פי חוק או הסכם קיבוצי - לא יעלה הסכום החודשי הפטור ממס בשל "קצבה מזכה", למרות האמור לעיל, על 98 ש"ח לכל שנת עבודה.
(7) סכום המתקבל עקב הוון קצבה פטורה - פטור אף הוא ממס.
(8) קיימות בסעיף הוראות פרטניות נוספות, בעיקר לגבי גמלאים בפרישה מוקדמת מחמת נכות יציבה בדרגה של 75% או יותר, וכן לגבי "חיילים" ו"לוחמים" (כהגדרתם בסעיף 71 לחוק המדיניות הכלכלית לשנת הכספים 2004) שפרשו לפני גיל הפרישה, אך פירוט ההסדרים הללו חורג מגדר סקירה זו.
♦ עד כאן, סקירת ההוראות הכלולות בסעיף 9א. לפקודה, שאדם סביר מסוגל להפנימן (פחות או יותר).
♦ "גולת הכותרת" של הסעיף האמור, בלשון סגי נהור, חבויה בהוראות סעיף קטן (ג') שזו לשונן:
(1) מי שלאחר תחילת תשלום הקצבה אך תוך 15 שנה שלפני תחילת התשלום קבל גם מענקים בשל השנים שבעדן מתקבלת הקצבה, וסך כל "המענקים הפטורים" מחולק במספר שנות העבודה שבשלהן הם נתקבלו, בצרוף סכום הקצבה המזכה עולה על 7,000 ש"ח לחודש (להלן: "הסכום הכולל") - יופחת הסכום הפטור החודשי של הקצבה בסכום השווה למכפלת הקצבה המזכה בהפרש שבין הסכום הכולל לבין 7,000 ש"ח, מחולק בסכום הכולל. הוראה זו לא תחול אם מקבל הקצבה בחר לשלם מס על אותו חלק מהמענקים הפטורים השווה להפרש כפול במספר שנות העבודה שבשלהן משתלמים המענקים הפטורים.
(2) לעניין חישוב הסכום הכולל, יובא בחשבון -
(א) אם המענק נתקבל לאחר תחילת קבלת הקצבה, או בתוך חמש שנים שלפני תחילת קבלתה - מלוא הסכום.
(ב) אם המענק נתקבל בין השנה השישית לבין השנה החמש-עשרה שלפני תחילת קבלת הקצבה - הסכום האמור בפסקת משנה (א) פחות 10% לכל שנה מהשנה השישית לקבלת המענק ועד לשנה החמש-עשרה.
♦ "מענק פטור" לעניין סעיף זה הינו אותו חלק ממענק פרישה (או מחצית מענק עקב מוות), שניתן עליו פטור ממס על פי סעיף 9 (7א) לפקודה, שנתקבל לאחר 31.3.1973, למעט מענק ששולם (על פי חוק) לפורשים משירות הקבע בצה"ל, לשוטרים ולסוהרים, ולמעט מענק ששולם לעובד שירותי הביטחון, כפי שיקבע ראש הממשלה.
♦ בפועל, הגמלאי מתבקש לבצע הימור פיסקאלי בלתי אפשרי, בסמוך למועד פרישתו מהעבודה, שכן עליו לחשב את ערכו הנוכחי של נטל המס הנוסף, שיושת עליו בעתיד, אם בכלל, כתוצאה מכך שייהנה במועד פרישתו ממענקים פטורים ממס, בסכום המרבי האפשרי על פי הוראות פקודת מס הכנסה.
♦המסר העולה מהוראות סעיף 9א. לפקודת מס הכנסה, מחייב לדעתנו את הגמלאי לבצע סדרת בדיקות כלכליות, ובין היתר מתבקש היוון תזרימי הגמלאות - בניכוי המס - שהינו אמור לקבל בעתיד, בין אם יבחר בקבלת מלוא סכום המענקים הפטורים ובין אם יבחר באופציית "הויתור החלקי"!
♦ הדברים הפכו למורכבים עוד יותר, כפועל יוצא מההוראות שנכללו בסעיף 125ה לפקודה, העוסקות בפטור ממס בשיעור של 35% מ"ריבית מזכה". הפטור האמור יינתן ליחיד שהגיע לגיל פרישה (אם מלאו לו 55 שנים ביום 1.1.2003), כאשר סכום הריבית המזכה הינו הנמוך מבין אלו:
(1) הכנסה כוללת שנתית מריבית, בסכום של 51,840 ש"ח.
2) ההפרש בין סכום הקצבה המזכה, בסעיף 9א. לפקודה, לבין סכום ההכנסה החייבת הרלוונטית, ולעניין זה ההכנסה החייבת כוללת (בין היתר) הכנסה פטורה לפי סעיפים 9א. ו-9ב. לפקודה.
♦ חשוב להבהיר, בהקשר זה, כי בסעיף 9א. לפקודה "גלומים" עוותי מס נוספים, מעבר למה שהוסבר לעיל, ולהלן שניים מהם:
(א) הפטור ממס, בשל קצבה מזכה, נקבע, באופן אחיד, לגבי אלו שלא השתתפו מעולם במימון הקצבה ולגבי האחרים, שהשתתפו כל השנים בעלות ההפרשות לקופות הגמל לקצבה.
(ב) לא ברור מדוע הוגבל סכום הפטור ממס, עקב היוון "קצבה פטורה" שמקורה בקצבה מזכה, לסכום המרבי (ההיפותטי) המתקבל מהיוון 35% מהקצבה המזכה.
♦תחושתנו הינה כי קשיי היישום, בשל הוראות סעיף 9א. לפקודה, קשים מנשוא וניתן להניח, כי קשיים אלו יתעצמו עוד יותר בעתיד, אם לא יעשה דבר.
♦ רק לשם דוגמא נציין, כי "קצבה מוכרת" (בין היתר) הינה קצבה שנובעת מסכומים שהפקיד מקבל הקצבה, ואשר "לא היה זכאי בעבורם לניכוי כאמור בסעיף 47".
♦ מעבר לכך שלא ברור כיצד ניתן יהיה לבדוק זאת בעתיד, במועד קבלת הקצבה, נעיר, כי ההפקדה יכולה להיות מעורבת (לאמור; בחלקה ניתנת לניכוי לפי סעיף 47 ובחלקה שאינה ניתנת לניכוי).
♦מתקבל הרושם, כי הגולם קם על יוצרו, ומוצע לשקול רוויזיה של ממש בנושא חשוב זה, לפני שיתגבש המהלך בדבר חקיקת חוק לפנסיית חובה במשק.
מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445
טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744
אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.
ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'
הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.