העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

רשות המסים: הבהרות לתיקון 70 בעקבות פניית מס פקס

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
578
תאריך: 
05/05/2011
מחבר: 

רשות המיסים

אחת מהרשויות החשובות ביותר בישראל היא רשות המיסים. בכל מדינה מתקדמת ישנו גוף אשר מפקח על כל נושא המיסים ובישראל הגוף הזה נקרא רשות המיסים. לרשות המיסים סמכויות רבות ומגוונות, והיא הוקמה מכוח חוק, על מנת לסייע לתושבים בכל הקשור לתחום המיסים וגם כמובן על מנת לפקח על גביית המיסים. אם אתם רוצים לדעת יותר אודות רשות המיסים, תוכלו לפנות למשרד עורכי הדין גולדמן ושות', המתמחה בתחום חשוב זה.

מהן הסמכויות של רשות המיסים?

♦ ביום 31.3.11 נכנס לתוקף תיקון 70 לחוק מיסוי מקרקעין , בשל פניות מייצגים למערכת מס פקס, פנתה המערכת לרשות המסים לקבלת הבהרות במספר נושאים.
רצ"ב תשובת ד"ר חיים גבאי, סמנכ"ל בכיר שומה וביקורת. מטעם רשות המסים, כפי שהועברה למערכת מס פקס. לנוחיותכם סודרו השאלות במתכונת של שאלה (מערכת מס פקס) ותשובה (רשות המסים), כדלקמן:
- שאלה : מנוסח התיקון לחוק עולה, כי במכירת דירה מגורים מזכה, שהתבקש בשלה פטור לפי פרק חמישי 1 או שהתמורה היא לא רק בכסף, לא יחול התיקון בסעיף 15 - הדן בניכוי מהתמורה, שאמור לבצע הרוכש מהקונה בהתאם לסעיף. מהו הסידור החלופי במקרה זה לעניין אישורי מיסים?
תשובה: בעניין הסידור החלופי - בעת מכירת דירת מגורים מזכה, ההתנהלות ממשיכה ע"פ ההסדר הקיים כיום, יש להמתין להוצאת השומה.
♦ שאלה : האם הפטור הנוסף לעוד שתי דירות, בהתאם להוראת השעה, אינו חל במקרה זה, שכן לא ברור אם הוא שייך לפרק חמישי 1?
תשובה: הפטור הנוסף לשתי דירות נוספות – לכאורה הפרק החמישי אינו חל במקרה זה, אך אם הקונה רוצה שהפטור יחול עליו, איני רואה בעיה עם החלת הפטור.
♦ שאלה : מהי הדרך הפרוצדוראלית שבה מתבצע הניכוי, כלומר: האם הרוכש אמור לקבל שובר בגין הניכוי ומהיכן הוא אמור לקבלו? והאם הרוכש מקבל קבלה   בגין התשלום, ומהיכן?
תשובה: הרוכש מתבקש להגיע למשרד מיסוי מקרקעין אליו הוא שייך. הרוכש יקבל שובר תשלום מיוחד, בו יציין את סכום המקדמה רוכש – מוכר. על שובר התשלום תהיה חותמת בגין התשלום שבוצע, בדומה לתשלום השוברים כיום. התשלום יתבצע בבנק.
♦ שאלה : אילו מסמכים צריך הרוכש להגיש למס שבח, בכדי לבצע את הניכוי?
תשובה: הרוכש אינו מתבקש להציג מסמכים ע"מ לבצע את הניכוי, שהרי המסמכים הוגשו בעת הגשת המש"ח או עם החוזה.
♦ שאלה : האם גם כספים שצריך הרוכש להעביר לנאמנות בהתאם לתנאי העסקה, אמורים להיות מנוכים על ידו טרם העברתם לנאמנות?
תשובה: במצב בו הרוכש צריך להעביר כספים לנאמנות בהתאם לתנאי העסקה ואלה אמורים להיות מנוכים על ידו טרם העברתו לנאמנות, ההתנהלות ממשיכה כפי שהיתה וללא שינוי.
♦ שאלה : מה קורה במצב בו ישנה התחשבנות עבר בין הרוכש לקונה, לפיה חלק מהתמורה הינה קיזוז של חוב עבר, האם עדיין חלה חובת הניכוי באופן מלא?
תשובה: המקדמה תשולם מכלל התמורות שמשלם הקונה עבור קבלת הנכס הקונקרטי.
♦ שאלה : כשהמוכר מדווח על שומתו העצמית הוא עורך גם את חישוב המס ולפיכך הוא מבקש שיוצא לו שובר בהתאם לסכום שחישב. האם בחישוב השובר יש לקחת בחשבון גם את הסכומים שניכה הרוכש בהתאם להוראות תיקון 70? כלומר, האם המוכר רשאי להפחית מסכום המס שחושב לעניין השובר את סכום המס שניכה לו הרוכש? (עפ"י נוסח הסעיף, רשום שהמקדמה תיחשב לעניין המוכר תשלום ע"ח המס שהוא חייב בו, לא ברור אם הכוונה היא לעניין חישוב המס הסופי או כבר בשלב השומה העצמית).
תשובה: בעת חישוב השובר לתשלום, המוכר יכול להתחשב בתשלום המקדמה ששולמה, בהתאם לתוצאת המס בשומה העצמית.
♦ שאלה : במידה ויוחלט כי המוכר רשאי לקזז מסכום המס שחישב לעניין השובר את סכום הניכוי, השאלה היא: האם הוא רשאי לקזז רק את הסכום שכבר נוכה עד מועד השומה העצמית וקבלת השובר, או שמא הוא יכול לקזז גם את הסכומים שינוכו לאחר חישוב השובר? מתאים במצבים בהם התמורה מתקבלת בתשלומים המתמשכים מעבר למועד השומה העצמית?
תשובה: המוכר רשאי לקזז מסכום המס שחישב לעניין השובר רק את הסכום שכבר נוכה שהרי חובתו לשלם תוך 60 ימים את המס בשומה העצמית.
♦ שאלה : מה קורה במצב בו התמורה משולמת בתשלומים מתמשכים, ויצאה למוכר שומה סופית לפני שהסתיימו כלל התשלומים. האם הרוכש יהיה פטור מהניכוי משלב השומה הסופית?
תשובה: במצב בו התמורה משולמת בתשלומים מתמשכים ויצאה למוכר שומה סופית לפני שהסתיימו כלל התשלומים.
♦ שאלה : האם הרוכש יהיה פטור רק לאחר שהמוכר ישלם את המס לפי השומה הסופית?
תשובה: הרוכש יהיה פטור רק לאחר שהמוכר ישלם את המס לפי השומה הסופית, במצב זה, למעשה הרוכש מחזיק אישור לטאבו.
♦ בשאלה : האם יוצא פטור מהניכוי האמור ע"י מסמ"ק?
תשובה: האישור לטאבו מגלם בתוכו: אישור העברת זכויות, פטור מתשלום מקדמה

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.