העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

שוב הכרעה: בני זכו בערעור לחישוב מס נפרד

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
524
תאריך: 
21/01/2010

♦ למרות הלכת קלס (ע"א 900/01) שניתנה בשנת 2003, לא אפשרו פקידי השומה ליישם את החישוב הנפרד לבני זוג שעובדים יחד בעסק או בחברה שבבעלותם. זאת למרות שעבודה יחד של בני זוג בימינו היא מקובלת ושגרתית. כך לגבי זוג אדריכלים שעובדים יחד, זוג עורכי דין, או זוג נשוי, שמנסה למקסם את יתרונות השליטה יחד בעסק המשותף ועוד.
♦ ביום 31.12.2009, קיבל בית המשפט המחוזי בנצרת ע"י כבוד השופט אברהם אברהם, את הערעור שהגישו בני הזוג כהן בעמ"ה 1037/07, יצחק וענת כהן נגד פקיד שומה עפולה (הלכת כהן).
 
♦ בני הזוג-המערערים מחזיקים, חלק כחלק, בהון מניותיה של החברה אותה הקימו יחדיו, הם עובדים כשכירים, ובידיהם משרות ניהול (עם חלוקה כלשהי בתפקידים). שניהם בעלי מקצוע בתחומם (יעוץ ארגוני, כוח אדם וכד'). המערער מחזיק בתואר ראשון בפסיכולוגיה וחינוך, ותואר שני בעבודה קהילתית. תחום התמחותו ביישוב משברים וייעוץ ביחסי עבודה, ובין היתר הוא מרצה בטכניון, באוניברסיטת חיפה ובמכללות, המערערת היא בעלת תואר ראשון בפסיכולוגיה ובהיסטוריה של עם ישראל, בעלת תעודת הוראה ותואר שני במינהל עסקים. תחום התמחותה בייעוץ לארגונים גדולים. בשנת 1995 הקימו השניים, יחדיו, עסק בשם סופרוויז׳ן, ובמסגרת פירמה זו הם נתנו יעוץ לניהול, פיתוח ארגוני והדרכה.
 
♦ בחודש יולי 2002 התאגד העסק כחברה בשם ״סופר ויזין C.I.A. בע״מ" ובהון מניותיה אוחזים המערערים מאז בחלקים שווים, ומנהלים אותה יחדיו, משמע במשותף. את משכורותיהם הם מקבלים מידי החברה, בשיעור שהם כמנהלים, קובעים בהחלטה משותפת. משום כך קמה כנגדם חזקת התלות, אלא שלפי הבנת בית המשפט עלה בידיהם לסותרה. מן הראיות שהובאו בפניי כבוד השופט אברהם השתכנע, כי השניים עובדים בחברה עבודת אמת, שניהם התנסו התנסות רבת שנים בתחום עיסוקיהם, משכורותיהם משקפות, באופן סביר, את השקעתם בעבודתם בחברה, אף שאלו נקבעות בידיהם, כמנהלים.

♦ ולכן בית המשפט איננו רואה, בשום אופן, כי דווקא בשל היותם בני זוג נשואים יהא עליהם לשלם מס בסכום שיעלה על זה שישלמו שני שותפים, שאין ביניהם קשר של זוגיות.

♦ במאמר מוסגר מציין בית המשפט, כי המערערים ביקשו לשכנע, כי בעבודתם ישנה חלוקה, לפיה לכל אחד מן השניים לקוחות נפרדים, לפי סוגי ההתמחות (השונים) שיש בידי כל אחד מבני הזוג. בית המשפט מקבל את טענתם, ואף מוסיף, כי גם אם היו כל לקוחותיהם משותפים - הרי שלפי התמונה הכללית המצטיירת אודות טיב עבודתם ותרומתם האמיתית ליצירת הכנסה בחברה, היו זכאים לחישוב נפרד של המס, כיוון שהכנסותיהם אינן תלויות זו בזו.

 
♦ החלטה זו היא בהמשך להחלטתו של כבוד השופט אלטוביה מגן בהלכת שקורי (עמ"ה שקורי נגד פקיד שומה כפר סבא 1250/05) שניתנה ביום 11.6.2009 בבהמ"ש המחוזי בתל אביב.
 
♦ גם בהלכת שקורי ובהלכת כהן מקבלים בתי המשפט את דעת החתום מעלה שייצג את הן את בני הזוג שקורי והן את בני זוג כהן בערעור לפיה לכל אחד מבני הזוג הזכות לחישוב מס נפרד.
 
♦ משמעות חישוב המס הנפרד היא בחיסכון מס של כ- 50,000 ש"ח נטו לכל שנת מס, סכום לא מבוטל בעליל.
 
♦ נסכם ונאמר, כי ההחלטות בבית המשפט קובעות כיזכותם של כל אחד מבני הזוג לשוויון, בינם לבין עצמם וכשווים בהתייחס לנישומים אחרים שאינם בני זוג, זכותו של כל בן זוג להגשים את שאיפותיו לרבות בתחום הקריירה והעיסוק, זכותו לבחור בהכנסה מיגיעה אישית, באופן שמביא בחשבון את היעילות הכלכלית, את שאיפותיו האישיות ובחירותיו.
♦ כל אילו מעידים כי בני הזוג מפיקים הכנסה ממרכז רווח אחד, כי אין מוסבת או מיוחסת הכנסה אל מי מהם על מנת לעשות שימוש לרעה בחישוב הנפרד. כי אין המדובר במשרה של מי מהם שהיא פיקציה ואין בקיומו של מקור אחד כדי לשלול את העובדה כי המשכורות שמושכים בני הזוג אינן משכורות אמת המהוות התמורה לתרומתם לעסק.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.