העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

תרומה וזיכוי בצידה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
630
תאריך: 
26/07/2012
מחבר: 

נדב הכהן, רו"ח

שותף במשרד רוז`נסקי, הליפי, מאירי ושות`.
מתמחה במס הכנסה, מיסוי מקרקעין, מס ערך מוסף, מיסוי כללי.
יו"ר מערכת "מסים ומעשים".
יו"ר ועדה לקבילות פנקסים.
חבר ועדת ערר למיסוי מקרקעין.

מכוחו של סעיף 46 לפקודת מס הכנסה, אדם שתרם בשנת מס פלונית סכום העולה על 420 ש"ח (בשנת 2011) לקרן לאומית או למוסד ציבורי - כמשמעותו בסעיף9(2) לפקודה שקבע לעניין זה שר האוצר באישור ועדת הכספים של הכנסת – יזוכה מהמס שהוא חייב בו באותה שנה. הזיכוי מהמס יחושב בשיעור של 35% מסכום התרומה, לגבי תורם יחיד, או בשיעור הקבוע בסעיף 126(א) לפקודה (כיום 25%) לגבי תורם שהוא חבר בני אדם. לא יינתן זיכוי, בשנת מס פלונית, בשל סכום כולל של תרומות העולה על 30% מההכנסה החייבת של הנישום באותה שנה, או על 4,351,000 ש"ח (בשנת 2011), לפי הנמוך מביניהם (להלן: "תקרת הסכום לזיכוי"). סכום שנתרם בשנת המס, העולה על תקרת הסכום לזיכוי, יועבר לשלוש שנות המס הבאות, בזו אחר זו, ויצורף לסכום התרומות שניתן לקבל בגינו זיכוי בשנת המס, ובלבד שלא יינתן זיכוי בכל אחת משלוש שנות המס כאמור, בשל סכום מצטבר העולה על תקרת הסכום לזיכוי באותה שנה. בהוראת ביצוע מספר 3/2001 – שומה, מקצועית משפטית שהוציא הרשות המסים בישראל ביום 7.2.2001 (להלן: "הוראות 2001") נכללו דברי הסבר מפורטים לכללי הבדיקה וקביעת סכום הזיכוי ממס בגין תרומה למוסד ציבורי, על פי הוראות סעיף 46 לפקודה. בין היתר, נקבע בהוראת 2001 כי לא יותר זיכוי במקרים המפורטים להלן:
 (*) לא יותר זיכוי אם לא הוגשה לפקיד השומה קבלה מקורית, אולם אם התרומה ניתנה על ידי שותפות או חברת מעטים, יש להתיר הזיכוי (בכפוף להוראות המפורטות בהוראות 2001).
(*) לא יותר זיכוי אם שם המוסד ומספר התאגיד אינם מופיעים בשאילתא 002 תת-שאילתא 2107 במחשב או אם בתאריך קבלת התרומה על ידי המוסד אישורו לא היה תקף.
(*) לא יותר זיכוי בגין קבלה על תרומה בעילום שם. למרות האמור, תרומות בסכומים קטנים בסכום כולל שאינו עולה על 400 ש"ח יותרו בזיכוי, בתנאי שסכום התרומה מודפס בראש בקבלה.
(*) לא יותר זיכוי בגין קבלה הנושאת שם אחר משמו של הנישום התובע זיכוי ממס, אלא אם הקבלה נושאת פרטי זיהוי של בן/בת זוגו או ילדו עד גיל 18. קבלה הנושאת את שם התאגיד כתורם לא תותר בתיק מנהל החברה או בעל מניות בחברה שהגיש הקבלה ולהיפך. אולם, אם הוגשה קבלה הנושאת שם שותפות, חברת מעטים, חברה משפחתית או קיבוץ, יש להתיר הזיכוי (בכפוף להוראות המפורטות בהוראות 2001).
 
 
 (*) לא יותר זיכוי בגין קבלה שאינה נושאת את פרטי המוסד הציבורי; שם, מספר התאגיד וצורת התשלום (בשיק, במזומן, בכרטיס אשראי או בהוראת קבע). על פי הוראות ניהול פנקסים, חובה על מוסד המאושר לעניין תרומות להדפיס על הקבלה בנוסף לפרטיו ולפרטי התורם גם את המילה "תרומה" וכן הטקסט הבא: "למוסד אישור מס הכנסה לעניין תרומות לפי סעיף 46 לפקודת מס הכנסה". ביום 11.7.2012 הוציאה רשות המסים בישראל הוראת ביצוע מס הכנסה מספר 7/2012 (להלן: "הוראות 2012"), בדבר אישור למעביד למתן זיכוי לפי סעיף 46 לעובדיו, באמצעות תלוש שכר. ההסדר המוצג במסגרת הוראות 2012 מאפשר למעבידים להצטרף להסדר באופן וולונטארי, באמצעות התחברות מייצג המעביד למחשב שע"מ, ובלבד שהמעביד מעסיק בממוצע 50 עובדים לפחות ומוכר במערכת המס כנישום נורמטיבי (בהיבטים של הגשת דוחות, תשלום חובות קנסות וכיו"ב). עובד שמעבידו יצטרף להסדר המוצע, רשאי לבחור באיזה דרך יקבל את זיכוי המס בגין תרומותיו (קרי, באמצעות פנייה עצמאית לפקיד השומה, לקבלת החזר המס, או באמצעות המעביד). הוראות 2012 כוללות הגבלות והנחיות שונות, מעבר לאלו שפורטו בהוראות 2001, ובין היתר נציין את אלו:
(*) המעביד יקבל לידיו את הקבלות המקוריות, בתוספת הצהרת העובד כי מדובר בתרומות ולא בתשלום עבור שירות או נכס (הקבלות וההצהרות יהוו חלק בלתי נפרד ממערכת הספרים של המעביד).
 (*) המעביד לא יתיר זיכוי בגין תרומה לגוף הקשור אליו, במישרין או בעקיפין.
(*) סכום התרומה המרבי שבגינו המעביד רשאי להתיר זיכוי הוגבל לסכום של 25,000 ש"ח לתורם.
המעביד נדרש גם לבדוק את הקבלות שיגישו העובדים, לוודא כי התרומות מקנות זיכוי ממס בהתאם להוראות, לשמור את כל המסמכים המקוריים ולהגיש - עד ליום ה-31 במרס - דוח על כל התרומות והזיכויים שניתנו במהלך השנה הקודמת, לפי הפירוט הבא:
1.         שם העובד התורם (משפחה ופרטי).
2.         מספר תעודת זהות של העובד.
3.         שם ומספר המוסד מקבל התרומה.
4.         תאריך התרומה.
5.         סכום התרומה.
6.         סכום הזיכוי.
7.         מספר קבלה.
 
בנוסף לכך, על המעביד לדווח על הסכומים הכוללים (תרומות והזיכויים בגינן) בטופס 126 הממוכן, וכן על סכום התרומות בטופס 106.
מתקבל הרושם כי הנוהל שנקבע בהוראות 2012 הינו מסורבל ומטיל אחריות יתרה על המעבידים.
 

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.