העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 16.08.2024

תסדיר: 2024-08-16

הבהרות: המועד הקובע להגעתו של עולה או תושב חוזר

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
588
תאריך: 
05/03/2009

♦ ביום 2.3.09 פורסמה הודעתו של גידי בר זכאי, רו"ח (משפטן), סמנכל בכיר לעניינים מקצועיים ברשות המסים, בנושא: "הבהרות לעניין המועד הקובע להגעתו של עולה או תושב חוזר" (להלן:"ההודעה").
♦ תיקון 168 לפקודה פורסם ביום 19.9.08 וקובע פטורים ממס ומדיווח ליחידים שהיו לתושבי ישראל לראשונה ולתושבים חוזרים בגין הכנסות ונכסים מחוץ לישראל (להלן: "התיקון"). בין יתר הוראותיו, קובע התיקון את מנגנון "שנת ההסתגלות". בשל חשיבות הנושא ואופיו המיידי, הוחלט לפרט בהודעה הוראות ספציפיות העוסקות ביישומו, כל זאת בנפרד מחוזר מפורט שיעסוק במכלול הוראות התיקון ואשר יפורסם בעתיד.
- סעיף 14(ב) לפקודת מס הכנסה קובע מנגנון אשר אמור לנטרל את החשש הנובע מהשלכות המס, לגבי החלטתו של יחיד לעלות לישראל או לשוב אליה. המנגנון מעניק אפשרות לעולה חדש או לתושב חוזר ותיק (להלן: "יחיד מוטב"), להמשיך ולהיחשב תושב חוץ במשך שנה אחת מהמועד שבו עלה או שב לישראל, לפי העניין, עפ"י הודעתו (להלן: "שנת ההסתגלות"). עפ"י התיקון, מי שבוחר בחלופה כאמור, מחויב להודיע בתוך 90 ימים מיום הגעתו לישראל על בחירתו בשנת הסתגלות, בטופס שקבע המנהל.
יחיד מוטב שהגיע לישראל מיום 1.1.07 ועד 31.12.08 יוכל להודיע על בחירתו עד ליום 31.3.09 ויראו בהודעתו האמורה כהודעה שהוגשה במועד.

♦ משמעות שנת ההסתגלות היא, כי יחיד מוטב ייחשב לצרכי מס בישראל, כתושב חוץ, למשך שנה אחת מיום הגעתו לישראל. יחיד מוטב אשר בתום שנת   ההסתגלות  יחליט  על  העתקת  מקום  מושבו לישראל, תמנה שנת ההסתגלות במניין שנות ההטבה, כאמור בסעיף 14(ב)(2) לפקודה. מעמדו המיסוי של יחיד מוטב אשר לא בחר בשנת ההסתגלות, יקבע בהתאם להוראות החוק.
♦ עפ"י ההודעה, מתוך מטרה להגשים באופן מיטבי את תכלית התיקון ועל מנת ליצור וודאות מקסימאלית ובהירות מרבית, הוחלט לפרט את התנאים שבהם יראו את היחיד המוטב כמי שהגיע לישראל. לפיכך נקבע, כי לעניין זה "יום ההגעה לישראל" ייחשב למועד המוקדם מבין המועדים המפורטים להלן:
1. יום סיווגו כעולה חדש או כתושב חוזר, בהתאם למבחני משרד הקליטה וכפי שמופיע בתעודת עולה חדש או בתעודת תושב חוזר, שהונפקו על ידי משרד הקליטה.
2. המועד הראשון בו עמד לרשותו של היחיד בית קבע בישראל, הזמין לשימושו האישי בין אםהוא בבעלותו, או שכור על ידו או שיש לו רשות להשתמש בו, ואין לו בית קבע כאמור במקום אחר בעולם.
3.לגבי יחיד בעל משפחה, המועד הראשון בו לרשותו של היחיד או למשפחתו בית קבע בישראל הזמין לשימושם האישי בין אם הוא בבעלותם, או שכור על ידם או שיש למי מהם רשות להשתמש בו, ומשפחתו נמצאת עמו בישראל (ר' הגדרה בהודעה).
4. היום בו החל היחיד לשהות בישראל, תקופה של 183 ימים בשנת מס. במקרה כאמור, רשאי מנהל רשות המסים להאריך את התקופה שבה על היחיד להודיע על בחירתו בשנת ההסתגלות כך שהדיווח בפועל יבוצע בתוך 90 ימים ממועד חלוף אותם 183 ימים, כאמור בסעיף זה.
♦ בנוסף בהודעה מפורטות בקצרה מספר השלכות אפשריות לבחירתו של היחיד המוטב.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.