העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 16.07.2024

תסדיר: 2024-07-16

פניה לרשות המסים - שווי שימוש ברכב ישן / חדש

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
570
תאריך: 
24/02/2011

 ♦ בשל פניית מייצגים רבים למערכת מס פקס בשאילתות בנושא שווי שימוש ברכב, העבירה מערכת מס פקס פניה מרוכזת לרשות המסים, כדלקמן:
 עיקרי הפניה לרשות :
♦ כידוע לכם, בהתאם לתקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב) (תיקון), התש"ע-2009 (להלן: "התקנות") ב-1.1.2010 נכנסה לתוקף הרפורמה במיסוי כלי רכב הצמודים, המכונה "השיטה הליניארית של זקיפת שווי שימוש ברכב". שיטה שהחליפה את השיטה ה"ישנה" – של "קבוצות המחיר".

♦ האבסורד של שיטת קבוצות המחיר היה שבקביעת שווי הרכב, לא נלקח בחשבון "גילו" של הרכב במסגרת קבוצות השווי, כך שבסופו של דבר העובדים היו ממוסים בצורה זהה על רכבים מדגם זהה בעלי גילאים שונים.
♦ בשנת 2011 החלו להגיע אלינו פניות בדבר סכומי שווי רכב אבסורדיים, שספק אם לכך כיוון המחוקק, שכן אותו רכב שנרשם בשנת 2010 שווי השימוש שלו ב-2011 יותר גבוה מאשר בשנת 2010?!
הדבר נכון גם לגבי רכב מסוג מאזדה 3, טויוטה קורולה, פורד פוקוס ושאר רכבי הליסינג הנפוצים במסגרת ציי רכב המעמידים אותם לרשות העובדים.
♦ כלומר, המיסוי על רכב ישן יותר לא רק שאינו מופחת או לכל הפחות זהה, כמו במקרה של שיטת קבוצות השימוש, אלא עובד עם רכב ישן יותר ממוסה לפי שווי שימוש יקר יותר !!
לפיכך נשאלה הרשות בפנייתנו- האם לכך כיוון המחוקק?

עיקרי תגובת רשות המסים (ר' תגובה למטה):

♦ עפ"י תגובת הרשות שווי השימוש בשנת המס העוקבת לשנת עליית הרכב על הכביש נגזר מהשינוי במדד המחירים לצרכן יחד עם הפרש ההתאמה למחיר הממוצע בשנה הקודמת ולפיכך התוצאה שהתקבלה תואמת את כוונת המחוקק.

♦ הרשות מציינת, כי גם אם בפועל לא חל בשנה מסוימת שינוי נומינלי במחיר הרכב, וכביכול נוצר הרושם שעובד שקיבל רכב ישן יותר ממוסה יותר מאשר עובד שמקבל רכב חדש, הרי שמבחינת חישוב שווי ההטבה אין כאן סתירה - שווי השימוש ברכב נמדד על-פי עלות אחזקת רכב זהה בידיים פרטיות, לפיכך, מי שרכש את הרכב שנה אחת קודם במחיר זהה, בפועל משלם עלויות אחזקה גבוהות יותר מכיוון שמרכיב המימון הנו צמוד מדד כמו גם רכיבים נוספים בתמהיל הוצאות הרכב.
♦ בנוגע לטענה, כי זקיפת שווי השימוש אמורה לכאורה לרדת עם גיל הרכב, מבהירה הרשות, כי בהתאם לכוונת המחוקק, כפי שגם היה נהוג בשיטת הקבוצות, לא מבוצעת הפחתה בזקיפה על פני גיל הרכב, וזאת מהטעמים המפורטים בתגובת הרשות. 
♦ רצ"ב קישורית לצפיה בתגובת רשות המסים.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.