העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ה' 15.08.2024

תסדיר: 2024-08-15

רשות המסים אינה יכולה לערוך "מסע דיג" במסמכי הנישום

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
676
תאריך: 
10/10/2013

 

 ♦ העוררת, חברה זרה הרשומה בדנמרק, נוסדה בשנת 2000 על מנת לרכוש זכויות בחברת טמרס נדל"ן (ישראל) בע"מ (להלן: "טמרס"). העוררת רכשה 50% ממניות טמרס. יתרת המניות (50%) הוחזקו ע"י נאמנות זרה Aktive Investement Anstalt. העוררת התקשרה בהסכם למכירת מניותיה בטמרס לחברת בריטיש ישראל השקעות בע"מ. גם חברת הנאמנות שהחזיקה ביתרת המניות מכרה אותן לבריטיש ישראל. בין העוררת למשיב אין מחלוקת, כי חברת טמרס הינה איגוד מקרקעין כמובנו עפ"י חוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה) (להלן: "החוק"), וכי עסקת מכר המניות נתונה לחיוב במס עפ"י חוק. עם זאת העוררת סבורה, כי הינה זכאית ליהנות מהטבות המס כקבוע באמנת המס שבין ישראל לדנמרק (להלן: "האמנה"). העוררת הגישה הצהרות על העסקה וביקשה לפטור אותה מתשלום מס שבח בהתאם להוראות האמנה אולם המשיב לא קיבל את עמדתה וחייב אותה בתשלום מס שבח. השגה שהגישה העוררת נדחתה. לגישת המשיב, העוררת הוקמה בדנמרק רק על מנת להתחמק מתשלום מס. לטענתו, מדובר בחברת "צינור" שכל תכלית הקמתה התחמקות ממס. המשיב מדגיש, כי כל מניות העוררת מוחזקות ע"י חברה זרה הרשומה בגיברלטר (להלן: "חברת האם"). מניות חברת האם מוחזקות ע"י נאמנות זרה הרשומה במדינת ליכטנשטיין (להלן: "הנאמנות"). יוצר הנאמנות והנהנה הינו מר חיים זבלדוביץ', שהוא תושב ואזרח בריטי.

♦ לאחר הגשת הודעת הערר ותשובת המשיב, הסכימו הצדדים להעביר מסמכים לעיון וליתן תשובות לשאלונים. נערך קדם משפט ובו הודיע בא כוח המשיב על הסכמה דיונית למתן ארכה לגילוי המסמכים. עם זאת, הודגש, כי העוררת חולקת על חלק מדרישות המשיב ועל כן נקבע, כי המשיב יוכל להגיש בקשה מתאימה לגילוי מסמכים לאחר קבלת התשובות.

♦ המשיב שלח באמצעות בא כוחו, מכתב דרישה לעוררת המתייחסת לכ-20 סוגי מסמכים שונים. חלק מהמסמכים שהתבקשו נוגעים לעוררת עצמה. בין היתר התבקשו מסמכי ההתאגדות של העוררת, דו"חותיה הכספיים, פרוטוקול של הדירקטוריון, מסמכים על נטילת הלוואה לרכישת המניות, מסמכים על השימוש שנעשה בתמורה שהתקבלה בעסקה נשוא הערר, הסכמי העסקת המנהל ועוד. חלק מהמסמכים נוגעים לחברת האם הרשומה בגיברלטר, חלק נוגעים למר זבלדוביץ' באופן אישי וחלק נוגעים בנאמנות הזרה.

 

ביהמ"ש המחוזי בחיפה – ועדת הערר לפי חוק מיסוי מקרקעין בפני כב' הש' ר.סוקול; רו"ח ג.יחזקאלי-גולן; רו"ח ש.פסטנברג:

 

♦ בעבר קבעו בתי המשפט, כי זכותו של נישום לעיין בחומר שעמד בפני הרשות המנהלית, לרבות רשות המס, בטרם מתן החלטתה, קמה רק בעת הגשת ערעור המס (ע"א 428/82 נאצר אל-דין נ' מנהל מס ערך מוסף). הלכה זו שונתה ברע"א 291/99 הנ"ל (עניין ד.נ.ד), שבו נקבע, כי זכותו של הנישום קמה כבר בשלב ההשגה (כפוף לטענות בעניין חיסיון). ממילא נקבע גם, כי זכות הנישום לעיין במסמכי הרשות עומדת לו גם בשלב הערעור, וכי הוראת תקנה 10 לתקנות סדרי הדין אינה שוללת את זכות העיון. שאלה נפרדת נוגעת לזכות העיון במסמכי הנישום. שילוב של חובת ההצהרה בליווי סמכות הרשות לדרוש מסמכים ומידע, נועד אפשר לרשות המנהלית לבסס החלטה על כל המידע הרלבנטי להחלטתה. ככל שהרשות לא נענתה לדרישותיה לקבל מסמכים ומידע, עומדות לה סמכויות עזר כגון סמכות חקירה וחיפוש (סעיף 95 לחוק). ניתן היה לחשוב שבכך מתמצות זכויותיה של רשות המס לקבלת מידע ומסמכים מהנישום, וכי אין מקום לחייב את הנישום המגיש ערעור על ההחלטה לחשוף מסמכים ומידע נוספים. כל המסמכים והמידע צפוי שיהיו בידי הרשות בטרם מתן החלטתה וביסוסה בדיעבד על מידע ומסמכים שלא עמדו בפניה, חותרת תחת חובתה ליתן החלטה על בסיס חומר ומידע שבפניה. קשה להניח מצב שבו הרשות תיתן החלטה בלא שעמדה בפניה תשתית ראייתית מספקת ורק לאחר הגשת הליך הערעור היא תבקש לבסס את החלטתה על ראיות ומסמכים חדשים אותם הינה דורשת מהנישום (על חובת הרשות לבסס החלטותיה על תשתית ראייתית. למרות האמור, אין לשלול את האפשרות ליתן צווים לגילוי ועיון במסמכים ואף למתן תשובות לשאלות לבקשת רשויות המס במסגרת ערעורי מס.

♦ הצדדים הסכימו, כי יינתן צו לגילוי ועיון ולא ביקשו להגבילו. עם זאת, אין פירושו, כי המשיב זכאי לעיין בכל מסמך שיחפוץ. עקרון העל בהליכי גילוי ועיון במסמכים הוא עיקרון "הרלבנטיות". דרישת המשיב מתייחסת לקבוצות שונות של מסמכים, חלקם מסמכים הנוגעים לעסקיה ולפעילותה של העוררת, חלקם נוגעים לחברת האם, חלקם לנאמנות וחלקם למר זבלדוביץ'. דומה שבכל הנוגע למסמכי חברת האם, מסמכי הנאמנות ומסמכיו של מר זבלדוביץ', אין כל מקום למתן צו. כל אלו אינם בעלי דין ואין להטיל על העוררת לחשוף מסמכים של מי שאינו בעל דין. יתרה מזו, מסמכים הנוגעים לכל אלו, אינם מסמכים שבשליטת העוררת.

♦ ביהמ"ש קבע, כי ככל שהמשיב סבור, כי העוררת הינה רק "חברת צינור", וכי בפועל בעלי הזכויות היו אחרים, יש להניח, כי בטרם החליט לדחות את טענות העוררת, עמדה בפניו תשתית ראייתית מספקת. אין להפוך את הליך הגילוי והעיון במסגרת הערעור למסע דיג למציאת ראיות שהיו אמורות להיות חלק מהתשתית העובדתית על פיה דחה המשיב את הצהרת העוררת. מאידך, זכאי המשיב לעיון באותם מסמכים של העוררת שהינם רלבנטיים לבחינת מעמדה עפ"י האמנה ועמידתה בתנאי האמנה לגבי שאר המסמכים – הבקשה נדחית.

 

התוצאה:

♦ הבקשה התקבלה חלקית.

ניתנה ביום 1.10.13.

ב"כ העוררת: עו"ד ד"ר מ.דרוקר ואח'.

ב"כ המשיב: עו"ד ע.רזניק מפרק' מחוז חיפה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.