העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ו' 22.11.2024

תסדיר: 2024-11-22

תיקון תקנות הוצאות רכב – נושאים למחשבה

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
497
תאריך: 
11/06/2009
מחבר: 

רחל אפרתי, רו"ח

משרד רואי חשבון המתמחה בייעוץ מס, ליווי עסקאות, בניהול כספים ובליווי חודשי ושנתי המותאם לצרכי הלקוח.
בין שירותי המשרד: שירותי מיסוי, שירותי ביקורת פנים, שירותי חשבות, שירותי חשבות שכר, שירותי נאמנות, ושירותי הנהלת חשבונות לתאגידים (פרטיים וציבוריים), לעצמאים ולשכירים (תושבי ישראל ו/או תושבי חוץ). 
כמו כן מספק המשרד שירותי ייעוץ מס בתחומי המס הבאים: מס הכנסה, מיסוי בינלאומי, מס ערך מוסף, מס בולים, מיסוי מקרקעין, עידוד השקעות הון וביטוח לאומי 

אתר המשרד: www.efraty.com

 

♦ ביום 31.12.2007 כחלק מרפורמה מקיפה במיסים תוקנו תקנות מס הכנסה (שווי השימוש ברכב), התשמ"ז 1987 (להלן: "תקנות שווי שימוש") ותקנות מס הכנסה (ניכוי הוצאות רכב), התשנ"ה-1995 (להלן: "תקנות ניכוי הוצאות רכב"). התיקון נועד לקבוע את שווי השימוש ברכב בהתאם להטבה הכלכלית בידי העובד, ולפשט את אופן חישוב חלק הוצאות הרכב המוכר.
♦ תוקן מנגנון התרת הוצאות רכב ונקבע, כי יותר בניכוי סכום הוצאות החזקת הרכב בניכוי שווי השימוש ברכב כפי שנקבע בתקנות שווי השימוש, או, שיעור של 45% מהוצאות החזקת הרכב, לפי הגבוה. באותה נשימה, בוטלה הגדרת מספר הקילומטרים השנתי (החמרה לגבי מי שנוסע מעל 18,020 ק"מ בשנה והקלה למי שנוסע פחות).
♦ הגדרת רכב שונתה והיא "נשאבת" מתקנות התעבורה, התשכ"א – 1961 (להלן: "תקנות התעבורה"), כמו כן נוסף להגדרת רכב - אופנוע שסיווגו L3 (ר' פירוט בהמשך) ונקבעה מגבלה להתרת הוצאות אופנוע שסיווגו L3 לפיה ההוצאות שיוכרו בגין החזקת אופנוע שכזה הינן סכום הוצאות החזקת האופנוע בניכוי שווי השימוש כפי שנקבע בתקנה 2(ב) לתקנות שווי השימוש, או סכום בגובה 25% מהוצאות החזקת האופנוע, לפי הגבוה.
 
ברשימה זו, נתייחס לשלושה נושאים העולים מתיקון התקנות:

♦ חישוב רווח הון במכירת רכב על ידי יחיד/ה
יחיד/ה חייב/ת (זכאי/ת) במס רווח (הפסד) הון בעת מכירת רכב אשר שימש בעסקו וזאת מעצם הגדרתו כרכב שאינו בגדר מיטלטלין לשימוש האישי של היחיד. חישוב רווח (הפסד) הון בעת מכירת רכב על ידי יחיד שרכבו שימש בייצור הכנסה מבוסס על "יחס הקילומטרים השנתי המוכר". יחס זה בא לשקף את חלק התמורה בעד הרכב אשר שימש בעסקו של היחיד כנכס ואינו "מיטלטלין לשימושו האישי". וזאת באופן מקביל לאי התרת הוצאות בגין חלק הרכב לשימוש אישי.
♦ באמצעות יחס הק"מ השנתי מיוחסת חלק התמורה לחלק הרכב העסקי אשר הותרו הוצאות בגינו, ולא מחושב רווח הון בגין חלק התמורה בעד הרכב ששימש פרטי. כאמור, לכאורה, מחיקת ההגדרה "מספר הק"מ שנתי" בתקנות ניכוי הוצאות רכב בתחולה מיום 1 בינואר 2008, מחייבת את תיקון תקנות מס הכנסה (חישוב רווח הון במכירת רכב), התשנ"ז – 1997, ושינוי ההגדרה "יחס הקילומטרים" - "מספר הקילומטרים השנתי המוכר בכל אחת משנות המס שבהן תבע המוכר הוצאות החזקת רכב, מחולק במספר הקילומטרים השנתי של אותו רכב בכל שנות המס בהן הוציא הנישום הוצאות להחזקתו;".
♦ נציין, כי לאור העובדה שתקנה 6 לתקנות ניכוי הוצאות רכב, לפיה יש לכלול בדיווח השנתי קריאת המונה בתחילת שנה ובסופה נותרה בעינה, ניתן לחשב את יחס הק"מ לצורך חישוב רווח (הפסד) הון במכירתו על ידי יחיד/ה, על אף שנמחקה ההגדרה "מספר הקילומטרים השנתי" החל משנת 2008.
♦ מאידך, לעניות דעתנו, לאור חוק הפרשנות, ניתן גם לתמוך בגישה שתתאים את תקנות חישוב רווח ההון בהתאם לתיקון תקנות ניכוי הוצאות רכב ובעת מכירת רכב בשנת 2008 ניתן להתחשב ביחס של 45% בשנת 2008, בהתאם לגובה ההוצאה שהותרה בניכוי.
♦ מערכת מס פקס פנתה לרשות המסים בנושא ונענתה, כי: "אנו בוחנים את יישומו של התחשיב החדש על תקנות רווח הון, לגבי התקופה המתחילה ביום 1 בינואר 2008. עד להודעה אחרת, יש לפעול לפי תקנות רווח הון."

♦ רכב בית ספר לנהיגה מונית ורכב להסעת נוסעים בהגדרת "רכב נוסעים פרטי"
בתקנות ניכוי הוצאות רכב מוגדר "רכב" - "אופנוע שסיווגו L3, רכב נוסעים פרטי, רכב פרטי דו-שימושי, רכב מסחרי אחוד ורכב מסחרי בלתי אחוד, כמשמעותם בתקנות התעבורה, התשכ"א-1961".
♦ ביום 27.9.2005 פורסם תיקון מס' 14 לתקנות התעבורה, בתחולה מיום 9.1.2007. במסגרת התיקון הוחלפה הגדרת "רכב נוסעים פרטי" להגדרה הבאה:

"רכב נוסעים פרטי" – רכב מנועי פרטי המיועד להסיע נוסעים אשר צוין ברישיון הרכב שלו סיווג ראשי M1.
 
♦ תקנות הרכב מגדירות סיווג חדש של כלי הרכב על פי הסיווג הנהוג באירופה. הסיווג נקבע לפי ייעוד הרכב, משקל הרכב, ומספר המושבים לנוסעים ברכב (לתשומת לב: הנהג אינו נוסע ומושבו אינו נספר).
- M1 - רכב להסעת נוסעים שבו עד 8 מושבים נוסף על מושב הנהג, ומשקלו הכולל המותר עד 3,500 ק"ג כגון: רכב פרטי נוסעים, מונית. (מתוך אתר משרד התחבורה).
♦ נראה כי מצב זה יוצר אנומליה, לפיה רכב בית ספר לנהיגה, מונית ורכב אחר מסוג M1 אשר משמש בחלקו כפרטי נכנס הן לתקנות ניכוי הוצאות רכב והן לתקנות חישוב רווח הון במכירת רכב. קודם לתיקון לא היתה דרישה לא להתיר בניכוי חלק מהוצאות הרכב במקרים מסוג זה.

♦ סיווג אופנוע כרכב – תלוי בכח הסוס ובסמ"ק
כאמור, בתקנות ניכוי הוצאות רכב, הוספה מגבלה בהכרת הוצאות גם לגבי אופנוע שסיווגו L3.
♦ הגדרת סיווג L3 בתקנות התעבורה הינה אופנוע שאינו L1 או L2 – הספק מנועו מעל 33 כוח סוס, ולגבי אופנועים שנרשמו עד שנת 2006 (כולל) והספק המנוע אינו רשום ברישיון הרכב - כאשר נפח המנוע 401 סמ"ק ומעלה.
♦ הואיל והאופנועים מפורסמים לפי נפח מנוע, רבים לא מודעים לעובדה שיכולים להיות אופנועים בעלי אותו נפח מנוע ודין שונה לעניין התרת ההוצאות.
כך לדוגמה (מבדיקה שנערכה באתרי היבואנים), ימאהה מג'סטי 400 מגיע החל משנת 2007 כשהספקו ברשיון הרכב מופיע 33 כוח סוס ומשכך, ניתן יהיה לדרוש את מלוא ההוצאות בגינו בניכוי, ולעומת זאת להונדה SW-T400, שהינו בעל אותו נפח מנוע, יש הספק מנוע של 39 כוח סוס ולכן לא כל ההוצאות בגינו מותרות וכן צריך לזקוף לו שווי שימוש (500 ₪).

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.