העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ג' 17.09.2024

תסדיר: 2024-09-17

המלצות/טיפים לסוף שנת המס 2007

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
434
תאריך: 
20/12/2007

♦ לקראת סוף שנת המס 2007, להלן מספר נקודות להן יש ליתן התייחסות לקראת סוף שנת הכספים ואשר יכולות להקל/ להפחית את נטל המס.

הפחתת שיעורי המס
♦ לאור תיקון 147 לפקודת מס הכנסה, שיעורי המס הולכים ופוחתים, מגמה זו החלה בשנת המס 2005 ותסתיים בשנת המס 2010. לאור זאת המלצתנו, בפרט למדווחים על בסיס מזומן, להקדים תשלום הוצאות, (שאינן מלאי עסקי ו/או רכוש קבוע), ומאידך לדחות קבלת הכנסות לשנת המס הבאה.
 
חובות אבודים
♦ מס הכנסה מתיר בניכוי חובות אבודים, רק לאחר שהוכחו ניסיונות לגבייתם. משכך, עוסקים שנוצרו להם חובות כאלה, רצוי שימהרו בביצוע ניסיונות גביה אגב שמירת תיעוד מתאים על כך, כמו כן, רצוי להצטייד באישור עוה"ד שסייע בניסיונות הגביה שכשלו, לעניין זה יודגש, כי הנטל להוכיח כי החוב הפך לאבוד בשנת המס.
 
מפקד המלאי
♦ מפקד זה הינו בעל חשיבות רבה, שכן תוצאתו משפיעה על רווחי העסק. אשר על כן, לקראת סוף השנה, יש לערוך מפקד זה בצורה מדויקת ומהימנה. נציין בזאת, כי את הספירה ניתן לערוך עד חודש ימים לפני 31.12 או לאחריו, אולם במידה ויום זה יהא בטווח של מעל 10 ימים לפני או אחרי תום השנה, יש להודיע על כך בכתב לפקיד השומה. עוד נציין כי הימנעות מעריכת המפקד ו/או פגמים בעריכתו, עלולים להביא לפסילת ספרי העסק על ידי פקיד השומה, לשנה הרלוונטית.
 
רווחי הון מני"ע
♦ במידה ובמהלך שנת המס, נצמח רווח הון ממכירת ני"ע, ו/או אחר, ולעומת זאת מוחזקים ני"ע אשר צברו הפסדים, מומלץ לבדוק אפשרות לממש את ההפסד הגלום בני"ע, על מנת שניתן יהיה לקזזו כנגד רווחי ההון שכבר נצברו. עוד יצוין כי מיד לאחר מימוש ההפסד, ניתן לשוב ולרכוש את אותו ני"ע.
 
דחיית תקבולים בגין השכרת מקרקעין
♦ הכנסה מדמי השכירות מחויבת במס על בסיס מזומן, דהיינו בעת קבלתה בפועל וללא קשר לתקופה בגינה שולמה. הואיל וכאמור לעיל, שיעורי המס יורדים הדרגתית, יש לבחון האפשרות לדחיית מועד קבלת תקבולים מעין אלה, לשנת המס הבאה.
במידה ומדובר בהשכרת דירה למגורים, נקבעה בפקודה הוראה לפיה, עד סך של 4,200 ₪ לשנת המס 2007. יש לשים לב לכך שחריגה מתקרה זו משמעה חיוב במס. במידה וההכנסות עולות על התקרה יש לבחון החלופות למיסוי הכנסה זו בין היתר, ע"פ סעיף 122 לפקודה, המתיר תשלום של 10% מס על ההכנסה והשולל ניכוי כלשהו ממנה, מותנה בתשלום מקדמה.
 
ניכוי הוצאות הפעלת עסק מהבית
♦ פקודת מס הכנסה מתירה בניכוי הוצאות מעורבות, דהיינו הוצאות שיצאו הן לשם יצור הכנסה והן כפרטיות. אדם העובד מהבית יכול לדרוש בניכוי מהכנסותיו חלק יחסי מהוצאות הבית ששימשו בין היתר להפעלת העסק. כך למשל נהוג להכיר בכרבע מהוצאות הארנונה, חשמל, מים,  תקשורת וכיוצ"ב.
 
תשלום ו/או הקטנה של מקדמות למס הכנסה
♦ בדרך כלל קובע פקיד השומה, מקדמות לתשלום המס המחושבות על פי שיעור ממחזור העסקים. מקדמות אלו נזקפות על חשבון תשלום המס בו חב העסק. לפיכך רצוי לערוך חישוב מס משוער במסגרתו יש לבחון חבות המס הסופית, במידה ומתברר כי שולמו מקדמות ע"ח המס ביתר, יש לשקול בחיוב הקטנת שיעור המקדמות שנותרו לתשלום עד לסוף שנת המס. כמו כן תשומת ליבכם לכך שככל שהמקדמות כבר הוקטנו במהלך השנה שלא ע"י פקיד השומה, חישוב משוער כאמור יכול למנוע מצב של חיוב בקנס, מקום בו ההקטנה לא שיקפה נכונה את מצב הרווחים.
 
הפקדות לצורך קבלת ניכוי / זיכוי ממס
♦ אובדן כושר עבודה: מס הכנסה מתיר בניכוי כהוצאה, תשלום לביטוח אובדן כושר עבודה. גובה ההפקדה 2.5% מההכנסה עד תקרה של 188,544 ₪.
♦ הפקדה לקרן השתלמות: עצמאים שיפקידו עד סוף שנת המס 7% מההכנסה עד תקרה של 218,000 ₪, דהיינו הפקדה מירבית בסך של 15,260 ש"ח ייהנו מניכוי של 4.5% מסך הפקדתם ובסה"כ 9,810 ₪.
♦ קופת גמל: במסגרת החלטת הממשלה לעודד חסכון פנסיוני ולטווח ארוך, נערכה רפורמה מקיפה בתחום זה. במסגרתה נערכו שינויים והוטלו הגבלות על הפקדות לקופות גמל, במיוחד במישור ההוני ונקבעו מספר הגדרות של עמיתים לצורך קבלת הניכוי והזיכוי. על כן, המלצתנו לקבל ייעוץ פנסיוני התואם לרוח התקופה ולשינוייה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.