העיתון המקצועי לענייני מסים

עורכים מקצועיים: יעקב גולדמן, עו"ד. אורי גולדמן, עו"ד
מנהל מערכת: אורי גולדמן, עו"ד

יום ד' 17.07.2024

תסדיר: 2024-07-17

נדחה בגץ נגד רשות המסים בסוגיית חישוב נפרד לבני זוג באותו עסק

גירסה להדפסהגירסה להדפסה
מספר הגיליון: 
651
תאריך: 
14/02/2013
 
♦ ביום 12.2.13 נדחה על הסף בג"ץ שהוגש נגד רשות המסים ע"י נחום ליכטיק ואח', בעקבות פסק דין מלכיאלי בביהמ"ש העליון (חישוב נפרד). בית המשפט העליון בשבתו כבית משפט גבוה לצדק, כב' השופטים ג'ובראן, דנציגר ופוגלמן, דחה על הסף את העתירה שהוגשה נגד רשות המסים, בה התבקש בג"ץ להורות לרשות להימנע מטיפול בשומות של בני זוג העובדים יחד בעסק משותף בסוגיית חישוב המס המאוחד.

עניינה של העתירה היה בבקשת העותרים, כי בג"ץ יורה לרשות המסים ליתן טעם מדוע לא תציית להוראתו ובקשתו של המחוקק כפי שבאו לידי ביטוי במכתביו של יו"ר וועדת הכספים של הכנסת, חבר הכנסת הרב משה גפני,  ובדיונים בועדות הכספים לפיהן נתבקשה המשיבה להשהות את הוצאת השומות והליכי הגביה בסוגיית החישוב הנפרד של הכנסות בני זוג בקרב בני זוג נשואים העובדים יחד, לאור פיזור הכנסת, והיעדר היכולת בשלב זה להשלים מהלך של תיקון החקיקה הרלבנטית בו החל לפני פיזורה של הכנסת.

ביום 27.11.12, נערך דיון בנושא בועדת הכספים של הכנסת ובאותו דיון אמר ח"כ גפני, כי: "חישוב מס הכנסה משותף לבני זוג העובדים יחדיו איננו ראוי. המצב חייב להשתנות" (לנוחיותכם רצ"ב קישורית לפרוטוקול הדיון). המצב כאמור, טרם השתנה.

עוד ביקשו העותרים מבית המשפט, כי יזמן את המשיבה ויורה לה ליתן טעם מדוע לא תציית להוראתו ובקשתו של המחוקק המתוארת לעיל בייחוד כאשר דרישה זו של המחוקק באה בעקבות קבלת המלצתו של בית משפט העליון לביצוע תיקון חקיקתי בעניין החישוב הנפרד של בני זוג העובדים יחדיו באותו עסק, כפי שבאו לידי ביטוי בפס"ד מלכיאלי (ע"א 8114/09 + ע"א 8297/09 + ע"א 1177/10 משה מלכיאלי נ' פקיד שומה אשקלון (1.2.2012)).
 
בג"ץ קבע, כבר בשלב הדיון בבקשה לצו ביניים, כי יש לדחות את העתירה לגופה. בג"ץ דחה את עמדת העותרים, קיבל את עמדת רשות המסים במלואה, וקבע, כי אין עילה להתערבותו, שכן העותרים מבקשים למעשה מבית המשפט להורות לרשות המסים לפעול בניגוד למצב החוקי הקיים ובניגוד להלכה הפסוקה. כן הוסיף בג"ץ, כי גם אם מספר חברי כנסת התבטאו בוועדת הכספים באופן כזה או אחר, המחוקק טרם אמר את דברו ורשות המסים מחויבת לפעול על פי הדין הקיים. 
 
בג"ץ הדגיש, כי הגם שרשות המסים זכתה בפסק הדין מלכיאלי, אשר השיב הלכה עלמכונה לגבי החוק הקיים בסוגיית החישוב המאוחד לאחר פסיקות סותרות בבתי המשפט המחוזיים, החליטה רשות המסים לאמץ גישה מקלה והודיעה על שורת הקלות על מנת למזער את הפגיעה בציבור הנישומים. בין ההקלות שניתנו ע"י הרשות: אפשרות החלת סעיף 66(ה) לפקודה רטרואקטיבית על כל השנים הפתוחות לדיון, ביטול קנסות וריביות ופריסת תשלומים. 

כן הדגיש בג"ץ את אשר הובהר ע"י מנהל רשות המסים, כי אין ספק שאם יחליט המחוקק לחוקק שינוי לחוק הקיים, תיושם החקיקה ע"י רשות המסים במלואה.

מס פקס בע"מ
רח' החשמונאים 90
קומה 2
תל אביב ת.ד 20445

טל. 03-6966733
פקס. 03-6966744

info@masfax.co.il

 

 

 

אין האמור באתר מהווה יעוץ משפטי, יעוץ מקצועי, חוות דעת, סקירת המצב המשפטי ו/או הדין הרלבנטי.

ליעוץ משפטי ניתן ליצור קשר עם משרד עורכי הדין גולדמן ושות'

הנני מסכים/מסכימה לתקנון האתר.